Techniek Nederland is de Nederlandse ondernemersvereniging van technische dienstverleners, installatiebedrijven en elektrotechnische detailhandel. Ze vertegenwoordigt meer dan zesduizend bedrijven die actief zijn in het ontwerpen, leveren, installeren en onderhouden van 'slimme technologie'. In dit artikel deelt de vereniging haar ervaring met en visie op repareren.
Beleidsmakers zijn enthousiast
In onze samenwerking met verschillende ministeries hebben we duidelijk gemerkt dat er veel draagvlak is onder beleidsmakers over reparatie als essentieel onderdeel van de circulaire economie. Het initiatief ‘Nationaal Reparateurs Register’ (NRR) is hiervan een mooi voorbeeld. Het is geïnitieerd door Techniek Nederland met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met het Centraal Register Techniek.
Producenten zijn terughoudend
In theorie is repareren een solide bedrijfsmodel. Veel van de bij ons aangesloten servicebedrijven staan positief tegenover het concept van repareren en het verminderen van afval – met name elektrisch en elektronisch afval. Producenten lijken echter terughoudend en/of sceptisch te zijn wat betreft het toevoegen van repareren aan hun bedrijfsmodellen.
Consumenten zien het belang, maar…
Veel consumenten zien het belang van reparatie in als middel om duurzamer te leven. Toch koopt het overgrote deel nog nieuwe producten. Dit komt niet enkel door een voorkeur voor het nieuwe, maar vaak door het minieme kostenverschil tussen gerepareerde en nieuwe spullen.
Obstakels en oplossingen
Veruit de grootste uitdaging is dat de kosten van repareren hoog zijn. Dit draagt bij aan een verminderde bereidheid van consumenten om voor repareren te kiezen. Het beperkt ook de effectiviteit van het voorstel van de Europese Commissie. Dat verplicht bedrijven namelijk alleen om reparatiemogelijkheden aan te bieden als de kosten van vervangen hoger zijn dan die van repareren. Techniek Nederland ziet een oplossing voor hoge reparatiekosten door belastingmaatregelen, zoals het verlagen van het btw-tarief voor reserveonderdelen en aan reparatie gerelateerde arbeid.
Daarnaast ligt een belangrijke oplossing voor de hoge kosten voor reparatie bij fabrikanten. Als zij hun producten zo ontwerpen dat ze eenvoudiger gerepareerd kunnen worden, scheelt dat aanzienlijk in de kosten voor reparatiebedrijven. Daaraan gaat het EC-voorstel 'Promoting Repair of Goods, a Right to Repair', waarvan Techniek Nederland een groot voorstander is, in ieder geval bijdragen. Als dan ook het btw-tarief voor reserveonderdelen en voor aan reparatie gerelateerde arbeid wordt verlaagd, wordt repareren voor meer bedrijven én consumenten een aantrekkelijk alternatief.
Dit is een artikel uit de nieuwe white paper 'Reparatie in de Circulaire Economie: Europese wetgeving, productontwerp en verdienmodellen,' een gezamenlijke uitgave van het Leiden-Delft-Erasmus Centre for Sustainability en de faculteit Industrieel Ontwerpen, TU Delft.